3 vragen voordat je een e-zine start

E-zines zijn zeer effectieve marketing tools. Zelfs als je een digibeet bent, is het opzetten en versturen ervan vrij simpel.

Het maken (opzetten, schrijven en versturen) van een e-zine is echter een flinke klus, vergis je daar niet in. En je plukt pas de vruchten van je e-zine als je ook daadwerkelijk je belofte nakomt van het maandelijks of 8-wekelijks sturen…

Is een elektronische nieuwsbrief ook voor jou een geschikt marketinginstrument? Deze vragen helpen je je keuze nader te bepalen.

1. Heb je je doelgroep of niche helder afgebakend?
Je kunt deze test doen. Ga achter je computer zetten en maak een lijst met 10 tot 15 ideeën voor e-zine artikelen. Lukt dat? Bekijk nu die lijst eens. Zijn het ideeën die een bepaalde groep mensen specifiek zullen aanspreken? Misschien moet je je doelgroep nog verder afperken. Want als je niet weet voor wie je schrijft, kun je ook niet effectief en overtuigend schrijven.

2. Hou je van schrijven?
Je kunt deze test doen. Schrijf de komende week elke dag 1 artikel van zo’n 200 tot 300 woorden. Laat de artikelen lezen door een collega of vriend. Zouden ze vaker zoiets willen lezen? Hoe makkelijk was het voor je om onder druk te moeten schrijven?

3. Kun je en wil je regelmatig tijd vrij maken voor het schrijven van je e-zine?
E-zines die onregelmatig verschijnen: dat werkt niet. Als je eraan twijfelt of je er wel de tijd en zin voor hebt, doe het dan niet.

Als je antwoord op deze 3 vragen ‘ja’ is, kun je met een gerust hart aan je e-zine beginnen.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.